Domain név választás

A domain név ma már szinte kihagyhatatlan lépés, ha jelen akarunk lenni az online térben. Ha van egy ötletünk vagy cégünk, aminek weboldalt szeretnénk létrehozni, ehhez az első és talán legfontosabb döntés a domain név kiválasztása. Ezt nem szabad elkapkodni, időt kell adni magunknak, és érdemes költeni is rá, mert megtérül hosszú távon, előnyhöz juttathat minket versenytársainkkal szemben.

A domain magyarul névtartományt jelent, gyakorlatban pedig az interneten a honlapok címeként használjuk. A felhasználóknak nem kell hosszú IP címet megjegyezni, elég beírni a keresőbe a domain nevet, így gyorsan és egyszerűen elérhetik weboldalunkat. Egy weblapra több domain is mutathat, így bármelyiket írja is be a látogató, mindre ugyanaz a weblap jelenik meg. Betűkön és a számokon kívül csak kötőjelet tartalmazhat.

Domain név részei:

A domain lényegi részét nekünk kell kitalálni, ez az, ami egy honlapcím „közepén” található. (www.egyedinev.hu formából az „egyedinev”.)

Ez az ún. második szintű domain, ami önmagában nem működik, a böngészőbe beírva keresési kulcsszóként kezeli a Google, nem pedig domain névként. Ahhoz, hogy működő domain legyen, egy legfelső szintű domainnek is kapcsolódnia kell hozzá.

A legfelső szintű domain a jobb oldalon jelenik meg, vagyis a honlapcímek végén. Leegyszerűsítve a .hu a magyar domaineket, a .eu az európai domaineket, a .com a nemzetközi domaineket jelenti. Többféle létezik, de itthon ezek a legelterjedtebbek. (Azért ez a felső szint, mert a böngészők ezeket fordítva olvassák mint mi, azaz nem balról jobbra.)

Ingyenes vagy fizetős legyen?

Vannak esetek, amikor nem éri meg költenünk valamire, mert az ingyenes verzió is ugyanúgy megfelel, de ez az állítás nem igaz a domain névre, mert rengeteg hátránnyal jár az ingyenesség. Ha fizetünk egy domainért, az teljes egészében a miénk lesz, míg ingyenes esetben valaki más domainjének egy részét, vagyis aldomainjét használhatjuk (pl. egyedinev.blogspot.com). Ezt akkor érdemes választanunk, ha csak a szűk baráti körünk szórakoztatására indítanánk egy blogot. Ez viszont sosem lesz a sajátunk, a szolgáltató bármikor megszüntetheti. Ráadásul nem könnyen megjegyezhető, szemben a rövidebb domainekkel, és nehezebben is tudunk belőle pénzt keresni.

Amennyiben a fizetős mellett döntöttünk, az nem vehető el tőlünk, mi dönthetünk a tartalmáról és sorsáról is. A Datatrans-nál ráadásul a név mellé automatikusan választhatunk majd egyedi e-mail címet is (forma: mail@egyedinev.hu), amely cégünk komolyságát tükrözheti. A domainhez kapott tárhelyre mi szabjuk meg, hogy miből mennyit töltünk fel, kedvünkre alakíthatjuk a weboldalunkat. Saját domainnel megbízhatónak tartanak, míg az ingyenes oldalakat nem veszik komolyan. A felhasználók ezeket könnyebben megjegyzik, és a keresőkben is jobb helyet foglalnak el.

Akár ingyenes, akár fizetős, a domain lényegi részét nekünk kell kitalálnunk, ehhez kínálunk néhány támpontot.

Milyen végződést válasszunk?

Leggyakoribb domain végződések:

Magyarországon egy honlapcím végződéseként mindig a .hu forma jut először eszünkbe. A .com végződés (commercial, vagyis a kereskedelmi szó rövidítése) nemzetközi internetes cím. Érdemes ezeknél a megszokott formáknál maradni, hisz még a mobiltelefonok billentyűzetei is .hu vagy .com végződést illesztenek be automatikusan egy domain mögé. Másrészt ezek nagyobb bizalmat keltenek, szívesebben kattintanak rájuk a felhasználók, mint az ismeretlen végződésűekre.

Érdemes végiggondolnunk cégünk célközönségét, ideális vevőnket hogy hol fogjuk elérni földrajzilag. Magyarországon a legjobb döntés egy .hu végződés. Ha célközönségünk nemzetközi, akkor a .com forma ajánlott.

Az Európai Unió domain végződése a .eu forma, azonban az előzőekhez képest ez nem olyan elterjedt. A .net és a .org is népszerű domain-végződések. Ezekben akkor érdemes gondolkodnunk, ha a kiszemelt domain nevünk .hu-s vagy .com-os változata már foglalt.

Technikailag mindegy a végződés, bármilyen nyelven készíthetünk hozzá weblapot, a tárhely-szerverünk is lehet máshol. Inkább marketing szempontból fontos, mi mellett tesszük le a voksunkat. Ha van rá keretünk, és komoly terveink vannak, érdemes mindet lefoglalni, a konkurensek elkerülése érdekében. (Ha a domain nevünknek egyedül a kiterjesztése tér el a versenytárstól, akkor könnyen összetéveszthető, vagyis árt a márkánknak.

Domain név választás legfőbb szempontjai:

Egy jó domain név választás üzleti szempontból nagyon hasznos lehet a cégünknek, főleg hosszú távon, ezért megéri alaposan végiggondolni, milyen névvel csábítjuk vevőinket weboldalunkra.

Lássuk, milyen szempontokat érdemes még figyelembe vennünk.

Hogyan kapunk jobb helyezést a keresőkben?

A keresőoptimalizálás alatt minden olyan tevékenységet értük, mely arra irányul, hogy weboldalunk a böngésző (90% ban a google chrome) találati listájában minél előrébb helyezkedjen el, mindez hurdetési költségek nélkül. A domain név is egy rangsorolási szempont, és amennyiben előnyt szeretnénk ebből is kovácsolni legjobb, ha vállalkozásunkra legjobban jellemző kulcsszóval teljesen egyező domain nevet választunk.

Először tehát gondolkozzunk a célközönségünk fejével, írjuk össze azokat a szavakat, amikre mi rákeresnénk, ha magunkat akarnánk megtalálni. Milyen kulcsszavak írják le jól a tevékenységünket? Az internetezők elsősorban a tevékenységre keresnek rá, nem a cég nevére, ezért fontos a kulcsszó.

Ma már egyre kevesebb a jelentősége kereső szempontból, szerepel-e magában a domain névben kulcsszó, de a felhasználóknak fontos lehet. A kulcsszavakat tartalmazó domain nevekre ugyanis kétszer olyan gyakran kattintanak az internetezők.

Márkanév vagy kulcsszó?

A domain a legolcsóbb marketing eszköz, a választott név a márkánk része lesz. Különböznie kell a versenytársak nevétől, hogy ne legyen összekeverhető. Legyen egyedi, kreatív, így jobban meg fog maradni az emberek fejében, és könnyebben találják meg újra és újra.

Megint gondolkozzunk a felhasználók fejével, mi jut eszükbe, ha meghallják a domain nevünket? Megfelelően utal a tevékenységünkre? A jó kulcsszavas domain vevőket fog bevonzani.

De ha a legismertebb honlap címeket nézzük (pl. Index, Origo), nem feltétlenül kell kulcsszavas névben gondolkodnunk. A márkanév domain választásánál a legfőbb szempont a márkaépítés, a márkanév sokkal jobban néz ki.

Nem mindig kell azonban választani a kulcsszavas és a márka domain között. A kettőt össze is lehet illeszteni egy domain névben, így kapva egy teljesen egyedi nevet. Illetve célszerűbb mindkettőt megvenni, külön-külön. Névjegykártyán jól mutat pl. az izbomba.hu, míg a weben gyakrabban kattintanak a hogyan-fozzunk-lekvart.hu oldalra. Megoldható egy átirányítással, hogy ugyanaz a weboldal jelenjen meg mindkét esetben.

Rövid vagy hosszú legyen?

A legfontosabb szempont, hogy könnyen leírható és kimondható nevet válasszunk, ami könnyen megjegyezhető leendő látogatóink számára, ismerősöknek továbbadni is egyszerűbb. Az emberek nem szeretik a bonyolult kifejezéseket, leggyakrabban a 11 karakternél rövidebb domain neveket látogatják. Az egyszerűség tehát célravezetőbb: ne válasszunk 2-3 szónál hosszabb nevet. Ezzel a félregépelés esélyét is csökkentjük. A rövidebb domain név abból a szempontból is praktikusabb, hogy a nyomtatott és egyéb kreatív anyagainkon kisebb helyet foglal, mutatósabb.

Régebben a rövid, márkanév típusú domainek voltak kizárólag használatban, de mára már elfogytak az igazán jó és rövid domainek. Másrészt a minket körülvevő számtalan oldalt nem jegyezzük már meg, elmentjük a kedvencek vagy a könyvjelzők közé, vagy a keresőkből találunk rájuk. Így a hosszú domain is opció lehet, főleg, hogy több látogatót szerezhetünk vele a keresőkből.

Jobb eredményt érhetünk el egy jó kulcsszavas hosszú domainnel a Google-ben, mint az ismeretlen rövid márkanevünkkel. Szabad nevet is egyszerűbb találni, több a lehetőségünk. A kiválasztott 2-3 szónak viszont megfelelően kell leírnia a honlapunkat, amit kínálunk, amire a várható látogatóink rákeresnek. Ha hosszú domainben gondolkodunk, számolnunk kell azzal, hogy nem olyan kényelmes ezzel a domain névvel levelezni, (pl. info@hogyan-fozzunk-lekvart.hu), valamint kevéssé ébreszt bizalmat a leendő ügyfeleinkben.

Különleges karakterek

A frappáns domain nevünkkel rögtön falakba ütközhetünk, ha foglalt. Ez esetben szóba jöhetnek karakter-módosítások, így menthetjük az ötletünket. A speciális karaktereknél azonban számolnunk kell azzal, hogy félregépelhetik. Fontos, hogy a kiválasztott domain név írás- és kiejtési módja egyezzen meg. 

Kötőjel

Ha egy szlogent vagy egy mondatot részesítenénk előnyben, még hasznos is lehet a kötőjel használata, jobban tagolható és olvasható a webcímünk, sőt, megjegyezni is könnyebb. Fontos azonban mérlegelni, hogy a kötőjel nélküli változat versenytársunk kezelésében van-e, vagy egy semleges tartalom található rajta. Ha hasonló a konkurensünk honlapja, átvándorolhatnak az ügyfelek.

Többes szám

Pszichológiai szempontból előnyösebb többes számot alkalmazni, mert a vevő azzal szembesül már a cím beírásakor, hogy több termék közül választhat. Itt is ügyelnünk kell azonban, hogy az egyes számban használatos domain név se mutasson a versenytárs honlapjára.

Szám

A számokkal az a gond, hogy kiejteni velük a holnapcímet elég hosszadalmas. Hiába rövid pl. a hir24.hu begépelve, kimondva már hosszabb, és így a hosszú domain névválasztás hátrányai vonatkoznak rá.

Ékezet

Bár 2004-től már lehet ékezetes a domain nevünk, a köztudatban nem terjedtek el, az emberek nincsenek hozzászokva használatukhoz. A legtöbb külföldi internetező ráadásul nem ékezetes kiosztású billentyűzetet használ, ez is nehézséget okozhat. Gondoljunk itt is a konkurenciára, foglaljuk le az ékezet nélküli domain nevet is, és fordítva: ha találtunk szabad, ékezet nélküli domain nevet, ékezetes párját is érdemes lefoglalni, nehogy a versenytársaink kezébe kerüljön.

A domain nevünkhöz megkapott emailünket is nehéz lesz használni ékezettel, mert az email kliensek egyelőre nem tudják kezelni az ékezeteket tartalmazó email címeket. Így az info@egyedinév.hu email címünk nem fog működni.

Domain név ellenőrzése

Ha kitaláltunk egy egyszerű és egyedi domain nevet, az sajnos még nem garancia a sikerre, le kell ellenőriznünk, hogy foglalt-e a kiszemelt névváltozat.

Érdemes összeírni 7-8 lehetséges domain variációt, és ezeket végignézni akár a Datatrans oldalán begépelve: Domain név ellenőrzése

 

További szolgáltatásaink

Internet

Webmail

IP telefon

Legutóbbi bejegyzések

Friss hírek

Datatrans rajzpályázat

„Álom Vakáció” rajzpályázat A „DATATRANS Internet” Kft. felhívja a figyelmet az “Álomvakáció, rajzolj és nyerj” rajzpályázatra.

Részletek